ادامه نوشته

کفش مناسب

قلب دوم انسان کف پاست و افراد جهت سلامت پا باید ویژگی‌های کفش خوب را شناخته و متناسب با آن کفش خریداری کنند.

استفاده از کفش های نامناسب و پاشنه بلند می‌تواند عوارضی از جمله قوس کمر، انحراف شست پا و یا آسیب به پنجه پا را به دنبال داشته باشد، درحالیکه با استفاده از کفش مناسب می‌توان از بسیاری از این آسیب‌ها پیشگیری کرد.

در وهله اول شکل کفه داخل کفش باید قوس‌های کف پا را پر کرده و فرد با آن احساس راحتی کند. نرمی و قابلیت ارتجاعی مهمترین ویژگی کفه کفش می باشد. قابلیت الاستیکی کفه کفش در کاهش فشار وارده به استخوان‌های پا در هنگام فعالیت نقش مهمی دارد. .

اختلاف ارتفاع مناسب بین پاشنه و پنجه کفش نباید بیش از دو و نیم سانتیمتر باشد.

ارتفاع پشت کفش باید در حدی باشد که فرد را هنگام پیاده روی اذیت نکند،پهنای پنجه کفش نیز به عنوان یکی از مهم ترین بخش‌های کفش باید به حدی باشد که پنجه پا در کفش جمع نشده و کاملا حالت آزاد داشته باشد.

بهترین جنس برای کفش چرم طبیعی است چرم طبیعی به دلیل بیشترین سازگاری و انعطافی که با حالت پا پیدا می‌کند، بهترین جنس برای کفش است که افراد در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشند. 

وزن کفش نیز نقش زیادی در حفظ سلامت پا دارد،افراد باید از خرید کفش‌هایی که تزئینات زیادی دارد خودداری کنند، زیرا کفش‌های سنگین تر صرفا فشار بیشتری به پا وارد کرده و کاربرد دیگری ندارند.

همچنین والدین در هنگام خرید کفش برای کودکان خود باید به رنگ کفش توجه کرده و کفش‌های با رنگ های روشن و شاد برای فرزندان خود خریداری کنند.

بهترین زمان برای خرید کفش بعدازظهرها می باشد,در ساعت‌‎های بعدازظهر، پا بر اثر فعالیت به بزرگترین حد خود می‌رسد، بنابراین خرید کفش در ساعات بعدازظهر به خرید کفش‌های مناسب‌تر و راحت‌تر می‌انجامد.

انگشت چکشی(Hammer Toe)

این عارضه نوعی اختلال در وضعیت طبیعی انگشتان پاست که در آن مفصل بین بند های انگشتان در حالت خمش قرار دارد در این عارضه معمولا مفصل کف پایی - انگشتی نیز در حالت باز شدگی بیش از اندازه(هایپر اکستنشن) است.

 

 

Hammer toe

 

 

 

ادامه نوشته

کف پای گود(Pes cavus)

این عارضه نوعی اختلال در وضعیت طبیعی پاست که در آن قوس طولی پا افزایش می یابد و و عموماٌ همراه با چنگالی شدن سایر انگشتان پاست. و از نظر علت شناسی به انواع مادر زادی ،اکتسابی،و ایدیوپاتیک یا علت ناشناخته تقسیم می شود.

 

 

 

ادامه نوشته

انگشت شست کج

این عارضه نوعی اختلال در وضعیت طبیعی انگشتان شست پاست که در آن:

 

- انگشت پا از بند اول خود به خارج متمایل شده و به انگشت دوم پا نزدیک می شود.

- انگشت شست انگشت دوم را تحت فشار قرار داده و گاه در زیر یا روی آن قرار می گیرد.

-سر اولین مفصل کف پایی- بند انگشتی شست پا برجسته و زاویه دار شده و گاه متورم و همراه با پینه می باشد.

post_image

ادامه نوشته

کف پای صاف

ساختار استخوانی پا متشکل از 26 استخوان است که به همراه عضلات ریز درون پایی،تاندون عضلات برون پایی ،لیگامنتها ،کپسولها و نیام کف پایی،قوس های کف پایی را پدید می آورد. سه قوس اصلی در کف پا وجود دارد که عبارتند از:

 

1-قوس طولی داخلی.این قوس از استخوان پاشنه تا اولین مفصل کف پایی-انگشت شست امتداد دارد.

2-قوس طولی خارجی.این قوس از استخوان پاشنه تا پنجمین مفصل کف پایی-انگشت کوچک امتداد دارد.

3-قوس عرضی.این قوس مانند گنبدی از اولین استخحوان میخی کف پایی تا استخوان ناوی به صورت عرضی امتداد دارد.

flatfoot

 

کاهش یا از بین رفتن کامل قوس داخلی پا را صافی کف پا می گویند. این قوس باعث جذب، تعدیل و کاهش فشارها و ضربات به هنگام تحمل وزن و در نتیجه کاهش خستگی می شود. همچنین به دلیل ساختار ارتجاعی و منعطفی که دارد راه رفتن را موزون و پیشروی را تسهیل می کند

زانوی ضربدری(genu valgum)

زانوی ضربدری نوعی اختلال در راستای طبیعی ساق پاست. ضربدری بودن زانو ها در ۲تا ۶ سالگی به طور شایع در کودکان دیده می شود و حداکثر میزان شیوع آن در ۳ تا ۴ سالگی است. به طور عادی این وضعیت در کودکان به دلیل رشد تا ۱۰ سالگی بهبود می یابد، این عارضه بیشتر در کودکان چاق دیده می شود.

 

www.uplooder.net

 

ادامه نوشته

زانو پرانتزی (Genu Varum)

این عارضه نوعی اختلال در راستای طبیعی ساق پاست که در آن:

 

-زانو ها از هم فاصله می گیرند

-فرد مبتلا بر روی لبه خارجی پا و به صورت اردک وار راه می رود

-استخوان درشت نی با پیچش داخلی همراه است

www.uplooder.net

 

ادامه نوشته

پشت صاف

در این عارضه میزان طبیعی قوس کمر کاهش یافته و لگن خاصره به عقب چرخش می کند.در این عارضه فاصله مهره ها کم شده،عضلات پشت ضعیف گردیده ،بر آمدگی لگن خاصره با کمر تقریبا هم سطح شده و پا ها در اره رفتن به طرفین انحراف می یابند.این عارضه بیشتر  به دلیل فقر حرکتی و ضعف عضلات و لیگامنتهای نگه دارنده ستون فقرات است.

 

www.uplooder.net

 

ادامه نوشته

انحراف جانبی لگن

برای ارزیابی راستای طبیعی لگن خاصره در صفحه ساجیتال فرد باید در وضعیت طبیعی روی دو پای خود بایستد و در این وضعیت  خط ثقل بدن دقیقا از وسط مفصل عانه بگذرد،در این حالت فاصله این خط تا مرکز مفصل ران باید به یک فاصله باشد و در صورتی که عوامل نگهدارنده و پایدار کننده لگن از یک طرف دچار اختلال شود ،لگن را دچار چرخش جانبی می کند که به آن انحراف جانبی لگن می گویند.

 

 

www.uplooder.net                        www.uplooder.net

 

ادامه نوشته

گود پشتی

در حالت طبیعی ستون فقرات در ناحیه کمری حدود 30 درجه با قوس همراه است،در صورتی که این قوس افزایش یابد باعث گود شدن کمر و گود پشتی می شود.

 

www.uplooder.net

ادامه نوشته

گرد پشتی یا کیفوزیس

افزایش غیر طبیعی قوس ناحیه پشتی را گرد پشتی یا کیفوزیس می نامند.

 

www.uplooder.net

در این عارضه زمانی که قسمت بالای پشت گرد شد،استخوان جناغ فرو می رود و سینه پایین می آید. بدین ترتیب حفره سینه کوچک می شود و احتمالا اندامهای بسیار حساس داخلی از موقعیت اصلی خود تغییر جا می دهند و در موترد شدید بروز این ناهنجاری همراه با اختلالات تنفسی و خستگی زودرس است.

 

ادامه نوشته

اسکولیوز یا کج پشتی

اسکولیوز عبارتست از انحراف طرفی ستون مهره ها به نحوی که زواید شوکی مهره ها به سمت تعقر و بدنه مهره ها به سمت تحدب چرخش پیدا کنند.

www.uplooder.net

 

ادامه نوشته

شانه نابرابر

چنانچه سطح شانه را با یک خط افقی مرجع مورد ارزیابی قرار دهیم،در شرایط طبیعی هر دو شانه باید نسبت به این خط فاصله یکسان داشته باشند.یکسان نبودن فاصله شانه ها با خط افقی مرجع در یک طرف را عارضه شانه نابرابر می نامند.

www.uplooder.net

 

ادامه نوشته

کج گردنی

در وضعیت ایستاده طبیعی و از نمای پشت ،سر باید به شکل متعادل قرار بگیرد به گونه ای که خط کشش ثقل از مرکز استخوان پس سری و از روی ستون مهره ای ناحیه گردن بگذرد.چنانچه خط کشش ثقل بر روی استخوان پس سری منطبق نباشد و سر به طرفین خمیدگی داشته باشد،به این ناهنجاری کج گردنی می گویند

www.uplooder.net

 

 

ادامه نوشته

عارضه سر به جلو

تعریف
سر جلوتر از مرکز ثقل قرار دارد و فشار زیادی روی مفاصل فکی - گیجگاهی و مفاصل گردن و عضلات پشت گردن وارد می شود. سر به جلو یکی از شایعترین ناهنجاریها می باشد.

 

ادامه نوشته